Ennyi folyik ki egy 415-ös Ikarusból a BKV óbudai garázsában, tudtam meg buszvezető barátomtól. Egy buszból. Nem összesen a garázsban, nem, egy darab buszból. Olcsó kasztrol motorolajok, adja ki a google a keresőszóra, 1850 Ft/L. Mondja az árat is. Most - ejj, ilyet sem szoktam mondani -, felejtsük el kicsit a környezetvédelmet, és ne foglalkozzunk azzal, hány hektoliter olaj ömlik ki minden nap az utcaburkolatra és terheli a csatornahálózatot vagy jut a talajvízbe nap mint nap. Mennyi pénzt emészt fel vajon csak a buszok állapota?
Reggel munkába menet olvasom a Napi Gazdaság hasábjain: kritikus helyzetbe jutott a BKV finanszírozása. "A megoldás nem lehet más, csak a teljes és strukturális átalakítás, aminek révén ideális esetben az állam, a főváros és a BKV megfelelő arányban járulna hozzá a működtetéshez. A BKV felelőssége abban áll, hogy végrehajtsák a hatékonyabb működéshez szükséges intézkedéseket, így a kollektív szerződés racionalizálását, a központi létszám 300 fős csökkentését, a hatékonyabb munkaszervezést. A fővárosnak a paraméterkönyv felülvizsgálata mellett tízmilliárd forinttal kellene javítania a közösségi közlekedés finanszírozásának egyenlegét, az államnak pedig együtt kellene működnie a fővárossal és formálisan is felelősséget kellene vállalnia a finanszírozásért." Mondják az okos közgazdászok.
Megint csak - már bocsánat - szart rágnak. Strukturális átalakítás, finanszírozási hozzájárulás, persze, igen, fejétől bűzlik a hal, jogos, de vajon mennyit spórolnának egy paraméterkönyv-kihúzással vagy egy kollektív szerződés módosításával? Tényleg a szerkezeti problémák a legfontosabbak, nem az elavult eszközpark, az alkatrészhiány és a -párttól függetlenül felelőtlen - politikai vezetés, akik az elmúlt évtizedekben hagyták szétrohadni a közösségi közlekedést és - költségvetési érdekből, begyöpösödött neoklasszicista közgazdászként - inkább az egyéni közlekedést támogatták? Összejönne annyi, amennyit az elmúlt 10 évben a buszok-trolik foltozgatására és a feleslegesen az utcára öntött olajra költöttünk? (Ó, bocsánat, elsüllyedt költségekkel nem foglalkozunk! Átfogalmazom: a jövőben fogunk költeni?) A négyesmetrót pedig nem is merem már szóbahozni.
Najó, lényeg a lényeg: ha nem akarod kávéval kezdeni a napot, olvass közgazdasági napilapot, garantált a vérnyomásnövelés : )